Elokuun 2022 kirje

 

Uusi elämä Kristuksessa

Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Room. 6:4

   Apostoli Paavali kuvailee tässä sitä ihmeellistä todellisuutta, jonka kautta Jumalan johdatus ja voima vapautuvat elämässämme. Kun annamme itsemme kokonaan Jumalalle ja samaistumme Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, ei pelkästään kasteessamme vaan jokapäiväisessä elämässämme, jokin meissä muuttuu perusteellisesti. Silloin haluamme seurata Kristusta ja olemme valmiita maksamaan siitä hintaa. Silloin tiedämme kuuluvamme Jumalalle ja pyrimme kaikin tavoin seuraamaan hänen johdatustaan ja toteuttamaan hänen tahtoaan. Itsekäs elämänasenne on vaihtunut Jumala-keskeiseksi elämänasenteeksi ja siitä todellisuudesta käsin katsottuna mahdottomatkin asiat tuntuvat mahdollisilta.

   Uskonelämän keskeinen tavoite on tämän uuden elämän toteutuminen arjessamme Jumalan voimasta käsin. On väistämätöntä, että Jumala-suhteemme ajan kuluessa syvenee, saa uusia ulottuvuuksia, ja usko jopa arkipäiväistyy tietyllä tavalla. Uskon ydin ja vetovoima eivät kuitenkaan muutu. Jumala itse suuruudessaan vetää meitä puoleensa. Ja mikäli pidämme kiinni hänestä yliluonnollisena ja rakastavana Luojana, uskomme Kristukseen Jumalan Poikana ja meidän Vapahtajanamme, joka sovitti meidän syntimme ja pysymme kuuliaisina Pyhän Hengen johdatuksessa, yliluonnollinen todellisuus on jatkuvasti läsnä elämässämme. Silloin elämme elämää, jonka Jumala on meille tarkoittanut.

   Tämä uusi elämä on kuitenkin jatkuvasti hyökkäyksen kohteena. Oma langennut luontomme nostaa säännöllisesti päätään ja tarjoaa vaihtoehtoisia tavoitteita ja ratkaisuja. Olosuhteet ja ympäristö tuntuvat myös usein kyseenalaistavan uskoamme. Suurinta taistelua käydään kuitenkin päivittäisen fokuksen säilyttämisestä Jumalassa. Mikäli annamme muiden asioiden viedä huomiomme, menetämme pikkuhiljaa yhteyden uskon ytimeen ja pian sen välittömän vaikutuksen sisäiseen olemukseemme. Juuri sen takia meitä kehotetaan valvomaan omaa tilaamme ja olemaan hengellisesti hereillä.

   Uuden toimintakauden alussa voimme todeta, että tarvitsemme uskon eläväksi tekevää vaikutusta arjessamme enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Vaikka meillä on monia eri unelmia, pyrkimyksiä ja mielenkiinnon kohteita, joudumme palaamaan yhä uudelleen sen totuuden ääreen, että paras elämä, jota voimme elää, on Jumala-keskeinen elämä. Vain silloin, kun toimimme hänen tuntemisestaan ja hänen läsnäolostaan käsin, saamme kulkea etukäteen valmistetuissa teoissa, joissa koemme siunausta ja johdatuksen ihmeellisyyttä. Vain Jumala-keskeinen elämä antaa oikeat välineet kohdata kärsimystä ja vastoinkäymisiä. Vain Jumala-keskeinen maailmankuva antaa toivoa tilanteessa, jossa inhimillinen toivo on jo menetetty.

   Suurin vetovoima Jumala-keskeiseen elämään omassa elämässäni on yhä uudelleen kirkastuva ymmärrys siitä, että Jumala itse kutsuu ja vetää minua puoleensa. Vaikka minä ailahtelen ja välillä kompastun, saan uutta toivoa ja voimaa huomatessani, että Jumalan rakkaus ei muutu, eikä hänen kutsunsa haalistu. Koen, että hän kutsuu minua katsomaan korkeammalle, tähtäämään mahdottomaan ja muuttumaan hänen yliluonnollisen voimansa kautta. Ja mikäli elän vastaten tähän yliluonnolliseen kutsuun, koen sen muuttavaa vaikutusta kaikilla elämäni osa-alueilla. Tätä suosittelen sinullekin!

 

                                                                                                                                   Mehis Metsala

 
Edellinen
Edellinen

Syyskuun 2022 kirje

Seuraava
Seuraava

Kesäkuun 2022 kirje