Elokuun 2023 kirje

 

Jumala rakastaa ja kutsuu sinua

Siinä on rakkaus - ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. (1. Joh. 4:10)

   Sanoma Jumalan rakkaudesta kristillisen uskon ydinviestinä on hyvin tunnettu ympäri maailmaa. Se on sanoma, joka osuu meidän sisäiseen janoomme ja houkuttelee meidät etsimään Jumalaa koko olemuksellamme. Mikään ei muuta ihmistä samalla tavalla kuin ymmärrys ja kokemus siitä, että hän on aidosti Jumalan rakastama ja hyväksymä. Se on totuus, joka antaa meille merkityksen, turvallisuuden ja uuden ymmärryksen elämän tarkoituksesta ja päämäärästä. Kun tiedämme olevamme Jumalan rakastamia, olemme mukana itseämme suuremmassa hankkeessa ja saamme ihmetellen kokea, miten hänen suuri suunnitelma päivä päivältä avautuu.

   Samanaikaisesti rakkaus on ehkä eniten väärin ymmärretty ja väärin käytetty totuus Jumalasta. Jumalan rakkautta käsitetään nykyään usein kaiken suvaitsemisena, tietynlaisena moraalisena rajattomuutena ja kaiken sellaisen hyväksymisenä, mitä kulttuurimme seuraavaksi päättää ihannoida. Jumala ikään kuin aina muuttaisi mieltään sen mukaan, miten aikamme asenteet muuttuvat. Näin Jumalaa halutaan aina käyttää vallalla olevien trendien oikeuttamiseksi.

   Johanneksen kirjeen teksti osoittaa, että Jumalan rakkaus ilmenee siinä, että hän on lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Sama viesti tulee esille Johanneksen evankeliumissa kaikkein tunnetuimassa raamatunjakeessa: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”  (Joh. 3:16) Ellemme ymmärrä syntisyytemme aiheuttamaa kuilua meidän ja Jumalan välillä, emme voi ymmärtää myöskään hänen rakkauttaan. Koko Raamatun suuri kertomus osoittaa ihmisen langenneisuuteen ja korostaa Jumalan pelastussuunnitelmaa ratkaisuna ja Jumalan rakkauden osoituksena. Näin ollen Jumalan rakkauden oikeanlainen ymmärtäminen alkaa sen tosiasian tajuamisesta, että me tarvitsemme lunastusta, tarvitsemme Kristusta syntiemme sovitukseksi, ja vain sitä kautta Jumalan rakkauden todellisuus voi alkaa vaikuttaa elämässämme.

    Evankeliumin muutosvoima tulee esille silloin, kun näemme Jumalan diagnoosin pitävän paikkansa henkilökohtaisesti meidän elämässämme ja päätämme antaa hänelle vallan elämässämme. Kun tajuamme tarvitsevamme lunastusta ja asetamme toivomme Kristukseen, hän tulee lähellemme, kohtaa meidän rakkaudennälkämme ja täyttää sydämemme läsnäolollaan. Silloin tajuamme, että hän on alusta lähtien rakastanut meitä, ja suurin etuoikeutemme on vastata hänen rakkauteensa.

   Evankeliumien kertomuksissa on useita kuvauksia siitä, miten Jeesus kutsuu ihmisiä seuraamaan häntä. Hän kutsuu myös meitä, sinua ja minua, yhä uudelleen. Se on kutsu, jonka kautta Jumala haluaa muuttaa ja muokata meitä yhä käyttökelpoisemmiksi työssään, jotta voisimme oikeasti olla hänen rakkautensa lähettiläitä. Se on kutsu, jonka lähtökohta on Jumalan rakkaudessa aivan henkilökohtaisella tasolla ja jonka päämäärä on meidän muuttumisessamme yhä enemmän Kristuksen kaltaiseksi. Todellinen opetuslapseus ei ole niinkään sääntöjen noudattamista ja moraalista ponnistelua kuin Kristuksen rakkauteen vastaamista ja muuttumista hänen läheisyytensä vaikutuksesta. Saakoon hän muuttaa ja käyttää meitä oman suunnitelmansa mukaisesti!

                               Mehis Metsala

 
Edellinen
Edellinen

Syyskuun 2023 kirje

Seuraava
Seuraava

Kesäkuun 2023 kirje